Ons concept jaarprogramma is ontwikkeld op basis van de inzichten en wensen van de jongeren die deelnamen aan onze 10-daagse pilot. Hun ervaringen vormden het fundament voor de opzet, samen met inspiratie uit de Scandinavische Folkhögskola-traditie: een leer- en leefgemeenschap waar jongeren een jaar lang leren, ontdekken en experimenteren buiten het klassieke onderwijssysteem.
Dit programma biedt tal van haakjes voor samenwerking met organisaties en professionals in het regionale netwerk van Overijssel. We nodigen iedereen die met jongeren werkt of een link heeft met natuur, educatie of welzijn uit om mee te denken én mee te doen.
We spreken van een concept jaarprogramma omdat het, op basis van nieuwe inzichten en feedback, verder kan worden aangescherpt.
Werk jij met jongeren of natuur en kun je inhoud, locatie of een stageplek bieden? Of zie je potentie in dit jaarprogramma en wil je co-financieren? Schrijf je dan in voor een van onze sessies, of neem contact met ons op met Luka Blankevoort via [email protected].
vooraf / een selectieproces met ontmoetingen om samen te toetsen of deelname passend is.
september
ontmoeten
– elkaar leren kennen
– omgeving leren kennen
– samen opstellen gedragsprincipes
ont-moeten
– landen en vertragen
– offline
– fysiek werk
– rituelen voor bewustwording
ontstaat her-vinden eigen ritme
groepsreis
– meerdaagse hike bv. een rivier volgen
integreren met thuis
oktober
verbondenheid
– groepsverbinding
deel vd week is stage.
rest van de week is
algemene modules
en keuzemodules *
stage
– werkervaring bij samenwerkingspartners
november
verbondenheid
– groepsverbinding
deel vd week is stage.
rest van de week is
algemene modules
en keuzemodules *
stage
– werkervaring bij samenwerkingspartners
december
verbondenheid
– groepsverbinding
deel vd week is stage.
rest van de week is
algemene modules
en keuzemodules *
stage
– werkervaring bij samenwerkingspartners
januari
reis naar binnen
– reflectie programma met professionals integratie van stage ervaringen en hoe je dit meeneemt naar de toekomst.
– gastdocenten (sprekers en workshops)
– reflectie op eigen patronen, keuzes en richting voor de toekomst
februari
uitwisselingsreis naar de sneeuw
– een her-ijking van de seizoenen door reis naar Noorden
– fysieke uitdaging
– groepsbinding
– uit je omgeving
– leren van andere gemeenschappen
– afstemming op het ritme van het jaar
maart
eigen project
– jongeren werken in teams aan een concreet project (voedselbos / moestuin / boerderijwinkel / tiny house bouwen)
– praktische vaardigheden en verantwoordelijkheid ontwikkelen
april
mei
juni
eigen project
integratie
– hoe neem je dit mee in je verdere leven
– vaardigheden vertalen naar concrete stappen voor de toekomst
– aansluiting vinden bij lopende projecten in Nederland